sábado, 15 de marzo de 2014

Foz d'Iguazú

Dia 12-14 de març de 2014

La població de Port d’Iguazú fa de cruïlla amb tres nacions així com a pont d’enllaç amb dues importants ciutats llatinoamericanes. Per una banda se troba a 4 km enfora Ciudad del Este (Paraguai), coneguda com la ciutat del crim organitzat, i per altra banda i a 6 km de distància se situa la ciutat de Foz d’Iguazú (Brasil).

Per motius evidents no me desplaç cap a Ciudad del Este, però sí me  dirigeix cap a Foz, en un trajecte de 20 minuts escassos en bus. Foz és una ciutat de mida mitjana sense l’encant de Port però sorprenentment tranquil·la i agradable. La seva economia es fonamenta principalment en l’industria i aquest petit aspecte és de suma importància per transformar el tarannà de la societat. Ara ja no me sent com un bitllet amb cames passejant pels carrers i avingudes locals, sinó com un viatger enmig d’una societat receptiva amb els forans. –Quin canvi de mentalitat en pocs km de diferència- De fet, i ja dins el meu primer reconeixement per la ciutat conec en una pastisseria tradicional a una entranyable xicota que me conversa amb entusiasme amb el seu accés portuguès enamoradís.. na Manuela. – Da-li cebes!, i això que acab d’arribar- però ara es fa palès que el meu portuguès és bàsic i dolent, de fet, gairebé no sé pronunciar una frase amb correcció. – Estic indignat!!-

La meva amfitriona d’airbnb, na Bernadette, resulta extremadament amorosa i la cambra que m’ofereix és neta, airejada i tranquil·la. Ella també allotja a un estudiant brasiler, n’Hugo, que tot d’una que me coneix es relaciona amb mi, i per motius inesperats es converteix amb el meu nou amic per dos dies i el meu professor de portuguès intensiu.

Una de les activitats que decidim fer plegats (Hugo i jo) es visitar les cascades d’Iguazú pel costat brasiler, això sí, amb certa recança per la meva part, atès el desgavell viscut en el costat argentí el dia anterior. -Auh idò, som-hi nois!-

Encara que el bitllet d’entrada resulta també indignant (uns vint euros), he de reconèixer que l’organització del parc brasiler és més adient i confortable. Vet aquí que aquesta vegada vaig poder apreciar la majestuositat de l’espectacle natural en una visita sense anguniïs ni aglomeracions. Així sí, sense menysprear l’encant natural d’Iguazú, podria dir que no rest gaire sorprès... per què me fan recordar les imponents cascades d’Islàndia que a més, tenen l’al·licient de trobar-se en terra completament indòmita.

Mentre passejam per les passarel·les del parc natural ens topam amb una simpàticota bahiana (persona que viu a Bahía) que demana ajuda per fer-se una foto artística. I pens.. – perquè no ajudar-la amb la seva empresa?- Com a mostra de l’acte de fe, adjunt la foto que ens varem fer plegats davant d’un bot d’aigua de la cascada principal.

Però la meva visita a Foz restava incompleta sense fer una visita guiada per la central hidroelèctrica més gran del món (Itaipú) situada a 10 km enfora de Foz. Aquesta central d’energia renovable genera electricitat per quasi la totalitat de la població del Paraguai i del 20 % del Brasil.. és a dir.. i perquè m’enteneu .. per més de 50 milions de persones. Situar-se davant o davall les faraòniques murades de ciment que retenen l’aigua així com enfocar la mirada en les seves comportes d’excedents i gegants turbines et fa sentir com una formigueta davant la obra d’enginyeria.

La jornada finalitza amb un deliciós sopar casolà (pasta de mantioca amb pollastre) organitzat per la meva amfitriona d’airbnb amb motiu del meu adéu i bevent un bon vi argentí malbec de categoria superior.

La meva entrada a Brasil no podia haver començat millor, sortint de Foz amb completa nostàlgia per les aventures viscudes i nous amics fets.


El comiat es sentit especialment per n’Hugo que espera una nova trobada aviat.. i jo també “com certeza”!


Manuela (primera amiga brasilera)


Iguazú (Brasil)


Foto artística amb la bahiana


Hugo i Daniel


Hugo i Cristobal (home de Bernadette): sopar de comiat


Dani, Hugo i Bernadette (berenant)


Vista dels bots d'aigua


Central hidroelèctrica d'Itaipú


Itaipú (per damunt les comportes)


Entrada a Itaipú binacional 


La poderosa cascada

No hay comentarios:

Publicar un comentario